Nieuws

Terug naar overzicht

Nieuwe school, nieuw gedrag

30-01-2018

De nieuwbouw van het Revius Lyceum Doorn heeft een grote gedrags- verandering bij de leerlingen teweeg gebracht, vertelt rector llse van
Eekelen.

Uit: VO-Magazine | Tekst: Cindy Curré, | Fotografie: Michiel Wijnbergh

 

Waarom hebt u een nieuw gebouw?

“Het oude was zestig jaar oud en voldeed niet meer aan onze onderwijskundige wensen. Het was te klein en ook allesbehalve duurzaam. In juli 2016 ging de bouw van de nieuwe school van start en aan het begin van dit schooljaar konden we erin.”

 

En, bevalt het?

“Enorm! Het gebouw is prachtig, maar heeft ook echt iets veranderd bij de leerlingen. Zij gaan nu uit zichzelf werken aan de tafels en stoelen die wij in de gang hebben geplaatst. Die zijn vrij toegankelijk en tijdens een tussenuur zitten ze er in groepjes of alleen te werken; zonder dat iemand zegt dat ze dat moeten doen. Dat hadden we niet voorzien, maar vanaf dag één werkt dat zo. Ik vind het echt volwassen gedrag dat ze daar laten zien.”

 

Maar dat is dus niet bewust gebeurd?

“Nou, we hebben wel heel goed gekeken naar de inrichting van het gebouw. Iedere ruimte buiten de klaslokalen heeft zijn eigen sfeer. Zo hebben we op pleinen naast de lokalen grote tafels met stoelen geplaatst waardoor docenten makkelijker kunnen differentiëren. Een groepje kan daar werken terwijl de deuren naar het klaslokaal openstaan. Het meubilair dat we hebben neergezet, wordt veel gebruikt op hbo-instellingen en universiteiten. Toen we op scholen gingen kijken naar gebouwen en inrichting ter voorbereiding op onze nieuwbouw, zag ik vaak dat op pleinen gewone tafels en stoelen waren neergezet, net als in de lokalen. Dat zag er niet zo mooi uit en dat werkte naar mijn idee ook niet goed. Ik heb het idee dat het meubilair dat wij hebben aangeschaft, volwassen gedrag uitlokt. Natuurlijk hoeven leerlingen geen volwassenen te zijn, maar we vinden het wel fijn als ze gewoon aan het werk gaan en niet gaan lopen stieren.”

 

U hebt dus al in een vroeg stadium goed nagedacht over het meubilair?

“We zijn inderdaad al snel gaan knippen en plakken met de plattegronden die we van de architecten kregen. Hoe passen de meubels erin? De inrichting is zó belangrijk en sluit bij ons heel nauw aan bij het gebouw zelf. Ik heb ervaren dat er heel veel details bij nieuwbouw komen kijken, die allemaal belangrijk zijn. Details kunnen echt uitmaken of een gebouw wel of niet werkt.”

 

Wat vinden leerlingen en docenten van het gebouw?

“Zij vinden de luchtkwaliteit erg prettig. In ons oude gebouw was het te heet of te koud, of het stonk. Ook is de akoestiek heel fijn: geluid wordt door de gebruikte materialen gedempt in plaats van versterkt. Een collega zei: ‘ik dacht dat ik het oude gebouw zou missen, maar dat is nog geen seconde zo geweest.’ Een ander zei: ‘het is net of ik een nieuwe baan heb.’ Het gebouw is gewoon goed gelukt!”

 

Wat vindt u het mooiste aan het gebouw?

“Ons nieuwe gebouw is heel transparant. Dat draagt volgens mij ook bij aan de rust. Leerlingen kunnen zich niet verstoppen en zelfs in de grote aula zitten kinderen gewoon te werken. Verder heeft bij de bouw van onze muzieklokalen en muziekstudio’s een akoestisch ingenieursbureau geadviseerd dat ook heeft meegewerkt aan de wereldberoemde concertzaal in Dresden. Het geluid is er geweldig en in de rest van de school hoor je he-le-maal niets. Die muziekfaciliteiten zijn echt tof.”

 

IN HET KORT:

School: Revius Lyceum (onderdeel van Christelijk Voortgezet Onderwijs Groep, CVOG)

Plaats: Doorn

Bouwjaar: 2017

Architect: Spring Architecten, samen met MoederscheimMoonen Architects

Aantal leerlingen: 1486

Rector: Ilse van Eekelen

Bijzonderheden: In de tuin komt een muziekkoepel waar een plaatselijke

vereniging concerten organiseert. De koepel dient voor het Revius als

overdekte pauzeruimte en buitenlokaal.

Nieuwe school, nieuw gedrag