Nieuws

Terug naar overzicht

Succesvol initiatief: leren in 'de villa'

04-06-2018

Het oude huis van de conciërge biedt een veilige omgeving

Uit: Trouw, 4 juni 2018 | Door: Maaike Bezemer | Illustratie: Studio Vonq

Bij het Revius Lyceum in Doorn hebben ze een manier gevonden om thuiszitters weer naar school te krijgen. Het lukt zelfs steeds vaker om hen preventief binnenboord te houden, zegt conrector Marion Hagdorn. Het begint met een onderbuikgevoel: als een leerling meer dan gemiddeld afwezig is. Vaak kan de school dan al een passend programma bieden. In plaats van de reguliere lessen in het grote gebouw, tussen de 1500 leerlingen, is er dan ‘de villa’. Eigenlijk is het een groot woord voor de oude conciërgewoning die vorig jaar is verbouwd. Er zijn twee woonkamers, met ruimte om te relaxen, een grote eettafel en paar werkplekken met een computer. Soms komt een leerling eerst een halve dag, vertelt Hagdorn. “Als is het maar om wat te lezen. De villa is een veilige omgeving en zo zijn de leerlingen toch even weg van huis en blijven ze leeftijdsgenoten ontmoeten. Hoe langer je thuis bent, hoe lastiger het wordt om weer terug te komen.”
Op dit moment telt de villa toen leerlingen, vier zijn er sinds de start in september teruggestroomd naar school. De conrector wil niet al te specifiek ingaan op hun problemen, de groep is kwetsbaar. Ze passen in ieder geval bij bij de landelijke oorzaken van langdurig verzuim, ziekte, faalangst, autisme, problemen thuis. Begeleiders kijken wat een leerling aankan en daarop worden de lessen aangepast. Hagdorn:”Docenten komen naar de villa, maar er zijn ook leerlingen die nog lessen volgen met hun eigen klas.”
Als een kind niet in het reguliere systeem past, dan moet je buiten het systeem durven denken, vindt de conrector. “We zijn er niet alleen voor vakinhoudelijk onderwijs maar ook voor de vorming van leerlingen, dat ze zich ontwikkelen, zich staande kunnen houden. De school hoeft niet strikt alle kerndoelen af te vinken. Voordeel is dat er extra budget is. Het Lyceum levert de docenten, maar ook de gemeente betaalt mee. En er is goed overleg met de jeugdarts die via zijn praktijk ondersteuning biedt en met het dorpsteam dat actief is in de gezinnen. “De oplossing zit in het verbinden van zorg en onderwijs”, zegt de conrector. “Dat zijn normaal gesproken verschillende systemen, maar nu hoeven we niet te bakkeleiden wat school of jeugdhulpverlening betaalt.” De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft voor nog eens een jaar geld uitgetrokken voor het initiatief.

Bovenstaande is een deel van een artikel uit Trouw, het gehele artikel vind je hier als pdf-bestand: 18-0604-Trouw.pdf

Succesvol initiatief: leren in 'de villa'